Koncepcja
Najważniejszy cel funkcjonowania PM nr 1 w Ozorkowie:
Głównym celem wychowania przedszkolnego w PM nr 1 w Ozorkowie jest wspomaganie całościowego rozwoju każdego dziecka. Wsparcie to udzielane jest poprzez opiekę, wychowanie i nauczanie – uczenie się, co ułatwia dziecku odkrycie własnych możliwości, sensu działania oraz nabywania doświadczeń na drodze prowadzącej do takich wartości, jak: prawda, dobro i piękno. W wyniku udzielania takiego wsparcia, przedszkolak osiąga dojrzałość do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
Cel wychowania i edukacji przedszkolnej podkreśla podmiotowe podejście do dziecka. Dziecko jest bowiem człowiekiem, który ma swoją, określoną tożsamość i pełne prawo do odmienności oraz dąży, za pomocą rozmaitych form aktywności nie tylko do gromadzenia doświadczeń, ale przede wszystkim do samodzielnego ich tworzenia. Zgodnie z powyższym założeniem, nauczyciel patrzy na dziecko poprzez pryzmat osoby, która:
- gromadząc różne doświadczenia, poznaje siebie, swoje preferencje, oczekiwania i samodzielnie szuka drogi do osiągnięcia swoich celów;
- próbuje odszyfrować, w czym uczestniczy i angażować się, wpływając na przebieg i efekty podjętych działań;
- dąży do poczucia sprawstwa, czyli poczucia tego, że ma swój udział w przebiegu zdarzeń;
- poznaje konsekwencje podjętych przez siebie działań oraz, co za tym idzie - bierze za nie pełną odpowiedzialność;
- w komunikacji z innymi oswaja się z obowiązującymi normami, zasadami i na ich podstawie tworzy swój, własny system wartości.
Główne zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze na rok szkolny 2025/2026:
- doskonalenie procesu edukacyjnego oraz dostępności i jakości wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla wszystkich dzieci w przedszkolu;
- kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji;
- wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby socjalizacji w przedszkolu;
- kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych, wspieranie aktywności fizycznej dzieci;
- propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej;
- kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych;
- przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne;
- przestrzeganie przyjętego w przedszkolu Kodeksu Praw i Obowiązków Dziecka, Rodzica i Nauczyciela, w tym reguł obowiązujących w każdej grupie przedszkolnej;
- wspomaganie rozwoju dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb (praca z dzieckiem zdolnym, praca z dzieckiem z trudnościami) – we współpracy ze specjalistami zespołów PPP i rodzicami;
- podnoszenie kultury pedagogicznej rodziców poprzez artykuły, ulotki, plakaty, prezentacje, spotkania warsztatowe;
- poszukiwanie sponsorów na rzecz placówki przedszkolnej (rzeczowych i finansowych).