Koncepcja
Najważniejszy cel funkcjonowania PM nr 1 w Ozorkowie:
Głównym celem wychowania przedszkolnego w PM nr 1 w Ozorkowie jest wspomaganie całościowego rozwoju każdego dziecka. Wsparcie to udzielane jest poprzez opiekę, wychowanie i nauczanie – uczenie się, co ułatwia dziecku odkrycie własnych możliwości, sensu działania oraz nabywania doświadczeń na drodze prowadzącej do takich wartości, jak: prawda, dobro i piękno. W wyniku udzielania takiego wsparcia, przedszkolak osiąga dojrzałość do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
Cel wychowania i edukacji przedszkolnej podkreśla podmiotowe podejście do dziecka. Dziecko jest bowiem człowiekiem, który ma swoją, określoną tożsamość i pełne prawo do odmienności oraz dąży, za pomocą rozmaitych form aktywności nie tylko do gromadzenia doświadczeń, ale przede wszystkim do samodzielnego ich tworzenia. Zgodnie z powyższym założeniem, nauczyciel patrzy na dziecko poprzez pryzmat osoby, która:
- gromadząc różne doświadczenia, poznaje siebie, swoje preferencje, oczekiwania i samodzielnie szuka drogi do osiągnięcia swoich celów;
- próbuje odszyfrować, w czym uczestniczy i angażować się, wpływając na przebieg i efekty podjętych działań;
- dąży do poczucia sprawstwa, czyli poczucia tego, że ma swój udział w przebiegu zdarzeń;
- poznaje konsekwencje podjętych przez siebie działań oraz, co za tym idzie - bierze za nie pełną odpowiedzialność;
- w komunikacji z innymi oswaja się z obowiązującymi normami, zasadami i na ich podstawie tworzy swój, własny system wartości.
Główne zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze na rok szkolny 2024/2025:
- podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia psychologiczno-pedagogicznego obejmującego wszystkie dzieci w przedszkolu;
- organizacja wychowania zmierzającego do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji;
- wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
- tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo;
- kształtowanie u dzieci zdrowych nawyków żywieniowych, a także promowanie aktywności ruchowej;
- rozwijanie postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury narodowej;
- rozbudzanie uczucia miłości i przywiązania do ziemi ojczystej;
- przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne;
- tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
- respektowanie przyjętego w przedszkolu Kodeksu Praw i Obowiązków Dziecka, Rodzica i Nauczyciela, w tym zasad obowiązujących w każdej grupie wiekowej;
- wspomaganie rozwoju dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb – we współpracy ze specjalistami zespołów PPP i rodzicami.
- pedagogizacja rodziców – zgodnie z ich potrzebami dotyczącymi wiedzy nt. rozwoju i wychowania dziecka przedszkolnego;
- pozyskiwanie sponsorów na rzecz przedszkola.