Koncepcja
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Przedszkola Miejskiego Nr 1 w Ozorkowie
Opracowanie Koncepcji Pracy Przedszkola poprzedzone zostało diagnozą pracy placówki, wynikającą z analizy jej mocnych i słabych stron. Tworząc Koncepcję uwzględniono potrzeby środowiska lokalnego, możliwości przedszkola, kwalifikacje i zainteresowania nauczycieli, bazę dydaktyczną oraz Statut Przedszkola.
Założenia teoretyczne Koncepcji Pracy Przedszkola zostały oparte na teorii inteligencji wielorakiej Howarda Gardnera, z której wynika, że kształcenie i wychowanie skoncentrowane winno być na jednostce, jej zdolnościach i zainteresowaniach. W teorii Howarda Gardnera za podstawę przyjmuje się istnienie u każdej jednostki wielu różnych inteligencji, które w koncepcji pracy przedszkola określone zostały mianem zdolności.
Zdolność człowieka to indywidualna właściwość osobowości, której nie należy sprowadzać do wykształconych nawyków, ale kształtować dzięki niej różnego rodzaju nawyki, sprawności i umiejętności. Wyróżnia się zdolności: lingwistyczne, wizualno-przestrzenne, muzyczne, cielesno-kinestetyczne, logiczno-matematyczne, interpersonalne, intrapersonalne, przyrodnicze oraz egzystencjalne.
Zainteresowanie to ukierunkowana aktywność poznawcza, posiadająca określone nasilenie. Przybiera ona postać wybiorczego stosunku do otaczającego świata, wyrażającego się w dostrzeganiu, pośród innych, określonych problemów, zjawisk czy procesów, w dążeniu do ich zbadania, poznania, rozwiązania oraz w przeżywaniu uczuć pozytywnych i negatywnych, związanych z posiadaniem lub brakiem wiedzy, z rozwiązaniem lub niemożnością rozwiązania problemu.
Małe dziecko, według Howarda Gardnera, tworzy sobie teorie i koncepcje działania, zarówno świata fizycznego, jak i świata ludzi. Wówczas rozwijają się u niego zaczątki znajomości podstawowych systemów symbolicznych: języka, liczb, muzyki, przedstawień graficznych i malarskich. Dzieci rozwijają te umiejętności w głównej mierze wchodząc w spontaniczne interakcje z otaczającym światem; zauważają i odbierają różne formy informacji kulturowych, mają przy tym odmienne potrzeby i przystosowują treść przekazów do różnych struktur motywacyjnych i poznawczych, dlatego też w procesie edukacyjnym należy brać pod uwagę te właśnie czynniki rozwojowe.
Wizja rozwoju przedszkola-przedszkole:
- tworzy swoim wychowankom przyjazne i bezpieczne warunki do wszechstronnego rozwoju, z uwzględnieniem ich potrzeb i możliwości;
- wyposaża dzieci w kompetencje poznawcze, społeczne i kulturowe, niezbędne do tego, aby w przyszłości wychowankowie byli ludźmi twórczymi,
śmiałymi, dbającymi o swoje zdrowie i środowisko naturalne, aktywnymi uczestnikami kultury i sztuki; - respektuje prawo rodziców do zabierania głosu w ważnych sprawach dotyczących ich dziecka; zabiega o partnerską współpracę z rodzicami;
- rodzice są wspierani przez przedszkole w wypełnianiu ich wychowawczej roli;
- stara się sprostać oczekiwaniom różnych środowisk lokalnych; promuje działalność nauczycieli, dzieci, rodziców.
Misja przedszkola-przedszkole:
- jest skoncentrowanie się na indywidualnym rozwoju dziecka z uwzględnieniem jego aktywności w sferze poznawczej, społecznej, emocjonalnej
i fizycznej; - pomaga dziecku rozwijać jego talent; zaspakajania dziecięce potrzeby i zainteresowania; wspieranie jego aktywność i kreatywność;
- promuje ekologiczny, zdrowy i aktywny tryb życia dziecka i jego rodziny;
- rozbudza zainteresowania z zakresu kultury i sztuki;
- jest miejscem, w którym dzieci czuja się dobrze i bezpiecznie;
- zapewnia dobrze zorganizowane i atrakcyjne zajęcia, wykorzystując odpowiednio dobrane, nowatorskie pomoce dydaktyczne; budynek i ogród przedszkola są wyposażone w odpowiedni sprzęt;
- ujednolica oddziaływania wychowawcze–w partnerstwie z rodziną dziecka, w trosce o jego dobro.
Model absolwenta przedszkola-absolwent:
- jest przygotowany do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami;
- jest aktywny, dociekliwy, kreatywny i ambitny;
- stara się zrozumieć otaczający go świat i wartości w nim panujące;
- zna i ceni wartości kultury i sztuki;
- dba o środowisko, rozumie jego znaczenie w życiu człowieka;
- dba o swoje zdrowie i sprawność fizyczną;
- potrafi zgodnie i efektywnie współpracować w zespole;
- jest dobrze przygotowany do spełniania obowiązku szkolnego.
W oparciu o wyniki prowadzonej ewaluacji zostały sformułowane do osiągnięcia następujące cele główne:
- dalsze, systematyczne diagnozowanie dziecięcych umiejętności, potrzeb i zdolności poprzez obserwacje dzieci, analizę wytworów ich działalności, z uwzględnieniem informacji uzyskanych od specjalistów z zespołów PPP (psychologa, logopedy, terapeuty) oraz nauczycieli-wychowawców, rodziców i opiekunów dzieci;
- odkrywanie i stymulowanie wielorakich, indywidualnych zdolności i zainteresowań dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem naturalnej dziecięcej
aktywności i umiejętności rozwiązywania problemów; - rozwijanie zainteresowań kulturą i sztuką–dziecko widzem i aktorem;
- stwarzanie warunków do pośredniego i bezpośredniego poznawania życia w różnych ekosystemach;
- rozwijanie otwartości, kreatywności i ciekawości badawczej;
- promowanie zdrowia, zachowań proekologicznych i aktywności ruchowej;
- kształcenie umiejętności współdziałania, empatii, zaradności i wiary we własne możliwości oraz wyrażania swoich emocji w sposób adekwatny do
sytuacji; - efektywne angażowanie rodziców do realizacji zadań określonych w Koncepcji, z jednoczesnym ich wspomaganiem w wychowaniu dzieci;
- systematyczne wzbogacanie bazy dydaktycznej placówki (pomoce dydaktyczne, wyposażenie przedszkola i ogrodu), umożliwiające rozwijanie
wszystkich zdolności ujawnianych przez dzieci.
Wykorzystując teorię inteligencji wielorakiej Howarda Gardnera, niniejsza Koncepcja zakłada, że każde dziecko jest inne, ma swoje mocne i słabe strony, zaś wszelkie rodzaje zdolności ujawnianych przez poszczególne dzieci są równie cenne i należy je rozwijać.