Zajęcia z pedagogiem specjalnym
Zadania pedagoga specjalnego:
Praca pedagoga specjalnego najczęściej skupia się wokół dzieci z zaburzeniami rozwojowymi i z niepełnosprawnościami. Zajęcia z pedagogiem specjalnym różnią się w zależności od rodzaju potrzeb rozwojowych dziecka. Zajęcia zawsze związane są ze stymulacją ogólnorozwojową, stymulacją rozwoju poznawczego, mowy, myślenia, percepcji wzrokowej, słuchowej, koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej, rozwijaniem sprawności manualnej, grafomotoryki. Mogą być poświęcone także na wspomaganie rozwoju emocjonalnego-wzmacnianie samooceny, naukę wygrywania i przegrywania, rozpoznawania i nazywania emocji. Zajęcia mogą mieć charakter rewalidacyjny oraz korekcyjno-kompensacyjny. Celem jest optymalne wspomaganie rozwoju dziecka. W pracy terapeutycznej specjalista zawsze bazuje na mocnych stronach dziecka.
Najczęściej stosowane metody w pracy pedagoga specjalnego:
- bajkoterapia;
- nauka globalnego czytania (czytanie całowyrazowe);
- muzykoterapia;
- arteterapia;
- program M.Ch. Knillów;
- metoda W. Sherborne;
- pedagogika zabawy;
- metody relaksacyjne.
W pracy z dziećmi pracujemy zgodnie z zasadami:
- poglądowości-dajemy dziecku możliwość wszechstronnego, polisensorycznego poznawania otaczającej rzeczywistości, czyli za pomocą wszystkich zmysłów;
- indywidualizacji-czyli dostosowania zadań od psychofizycznych potrzeb dziecka, biorąc pod uwagę jego potrzeby, możliwości i tempo pracy;
- zasada stopniowania trudności-wychodzimy od tego co łatwe, co dziecko zna, aby wzmocnić w nim wiarę we własne siły i to mobilizuje dziecko do przezwyciężania niepowodzeń;
- systematyczności;
- trwałości wiedzy-wielokrotnego powtarzania nabytej wiedzy i umiejętności;
- współpracy z Rodzicami-w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
Opracowała mgr Agnieszka Dobrosielska