"Słone i słodkie przekąski" - realizacja etapu wiosennego Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego "Zdrowo jem, więcej wiem".
Na początku dzieci, za pośrednictwem ekranu multimedialnego, wysłuchały treści email'a od Ufika oraz odpowiedziały na pytanie - "Jaką prośbę ma do nas Ufik?" Następnie, współpracując w zespołach 5-cio osobowych, ułożyły menu urodzinowe, korzystając z gazetek sklepowych, ćwicząc przy okazji motorykę małą oraz wykonując polecenie zgodnie z instrukcją nauczyciela. Kolejnym etapem było połączenie w pary różnych przekąsek oraz omówienie ich. Po wysłuchaniu wartościowych informacji, dzieci zgodnie stwierdziły, iż menu urodzinowe Ufika koniecznie trzeba zmienić i od razu przystąpiły do modyfikacji, przyklejając obok zdrowe zamienniki i skreślając poprzednio zaproponowane przekąski. Podkreślić należy, iż dzieci nie rysowały zdrowych zamienników, tylko chciały wykorzystać niepotrzebne już gazetki sklepowe, idąc ekologicznym hasłem: "Nie wyrzucaj, wykorzystaj!" Po tym zadaniu, ponownie zaprezentowały swoją, grupową pracę na forum. Niedługo potem, przedszkolaki brały udział w zabawie "Jestem po zdrowej stronie mocy" zarówno przy wykorzystaniu ilustracji, jak i ekranu interaktywnego. Końcowym etapem zajęć była wizualizacja ilości cukru i soli w różnych przekąskach. To zadanie dzieci wykonały przy wsparciu nauczyciela, ponieważ miały trudności z odczytaniem tekstu, co jest naturalne w tym wieku. Bez problemu natomiast odmierzały odpowiednią ilość łyżeczek do wylosowanych przez siebie przekąsek. Po tym zadaniu nie dowierzały, jak wiele cukru/soli znajduje się w porcjach wybranych przekąsek, po które dosyć często sięgają, szczególnie podczas imprez urodzinowych swoich kolegów/koleżanek. Ostatnim elementem zajęć było odsłuchanie treści email'a Ufika, który podziękował dzieciom za pomoc w utworzeniu zdrowego i smacznego menu urodzinowego. Dzieci bardzo chętnie i aktywnie brały udział w zaproponowanych zabawach. Przy okazji utrwaliły sobie wiadomości z zakresu zdrowego żywienia. Dzieci (przy pomocy nauczyciela) odczytały list od kolegi z innej planety, dobierały informacje dotyczące składu słonych i słodkich przekąsek, zamieniły popularne słodkie i słone przekąski na zdrowsze zamienniki oraz dokonywały właściwych wyborów żywieniowych (przy pomocy nauczyciela) wizualizując zawarte w nich ilości cukru i soli. Warto podkreślić, iż wiedza dzieci przed zajęciami była na dość wysokim poziomie, gdyż kwestię zdrowego żywienia poruszaliśmy już w roku poprzednim a także w pierwszym semestrze obecnego roku, ale zajęcia przyczyniły się do znacznego pogłębienia wiedzy oraz utrwalenia wiadomości. Zaproponowane zabawy bardzo podobały się dzieciom, świadczy o tym choćby fakt, że przez cały czas trwania były bardzo zainteresowane, podążały za tokiem zajęć oraz chętnie zgłaszały się do udzielenia odpowiedzi. Ogromną zaletą zaproponowanych aktywności jest to, iż zajęcia wymagają współpracy w zespołach oraz komunikacji z rówieśnikami, co jest uwielbiane przez dzieci i ma bardzo duży wpływ na uczenie się, ponieważ w ten sposób dzieci uczą się również od siebie nawzajem, a taka umiejętność z pewnością przyda im się w szkole podstawowej.